האם יש לנו מושג כמה אנחנו טובים בתחום מסוים? כולנו מעריכים במידת מה את היכולת שלנו בתחומים שונים: בפן הזוגי, החברתי, הקוגניטיבי ועוד. אך כמה, אם בכלל, אנו מצליחים להעריך נכון? כיצד נדע אם אנו טובים במשהו?
במטרה לחקור את תופעת ההערכה העצמית (השגויה לרוב), החליטו שני חוקרים מאוניברסיטת קורנל לערוך ניסוי בנושא. הסטודנטים הנבדקים נתבקשו לענות על סדרת שאלות בנושאי לוגיקה, דקדוק ובדיחות. בשלב הבא היה על הסטודנטים להעריך מהו הציון שקיבלו, ולנסות לדרג את עצמם בהשוואה לסטודנטים אחרים. התוצאות הפתיעו אפילו את החוקרים: הסטודנטים שבפועל דורגו ברבעון הציונים הנמוך ביותר העריכו את הישגיהם בצורה מופרזת, ואף דירגו את עצמם בשליש העליון.
תופעה זו אינה רווחת רק בגבולות כיתות הלימוד והאוניברסיטאות. נסו להיזכר בשלבי האודישנים של תחרויות הכישרונות בטלוויזיה – כמה פעמים צפיתם במתמודד נטול כשרון לחלוטין, שהוכה בתדהמה למשמע הביקורת השלילית של השופטים?
אשליית המיומנות
'אשליית המיומנות' בדרך כלל מתארת הטיה תפיסתית להערכה עצמית מופרזת, אך יכולה להתייחס גם להערכה עצמית נמוכה מדי. היכולת הזו נקראת "מטא-קוגניציה" הדרך לדעת "כמה אני יודע על כמה שאני יודע".
כאשר מדובר על הערכת יתר: אדם בעל יכולת נמוכה, או שאינו מיומן, לא יבין את מורכבותה של המשימה, יתקשה בתכנון הביצוע, ולא יוכל לאמוד את הצלחתו. מגמה זו מלווה בדרך כלל גם בחוסר נכונות להישמע וללמוד ממשוב שלילי.
כאשר מדובר בהערכת חסר: אדם בעל יכולת גבוהה עלול להיות חסר ביטחון בביצוע המשימה, ועלול להשקיע זמן רב מדי שלא לצורך או עבודה בדרך שגויה על מנת להעלות את הביטחון בביצועיו.
בבחינה הפסיכומטרית – יכולת מטא-קוגניטיבית היא קריטית! סטודנט שאינו מודע ליכולותיו הגבוהות ישקיע זמן רב מדי בשאלות שלא לצורך ולבסוף לא יספיק לפתור את כל השאלות ויילחץ. מנגד – סטודנט שמעריך ביתר את יכולותיו – לא יבדוק מספיק את עצמו ויטעה בשאלות רבות.
איך אוכל לדעת כמה אני יודע?
אאנשים רבים, וביניהם מומחים, נוטים לצאת בהצהרות נחרצות בנוגע ליכולתו של אדם בהתבסס על מעט מאוד מידע. תופעה כזו נפוצה בגיבושים בצה"ל – אין לצבא מידע נוסף על המועמדים לסיירת למעט אותו יום אינטנסיבי. אולם לעומת צה"ל והמתגייס הפוטנציאלי לסיירת, לכם יש אינסוף פיסות מידע על עצמכם. אל תעריכו את עצמכם בתחום מסוים בהסתמך על מבחן מוצלח או על חווית למידה מתסכלת, אלא הסתכלו עליהם כנקודות בגרף ההצלחה שלכם.
ולחדשות הטובות – יכולת מטא-קוגניטיבית היא יכולת נרכשת!
תכנית הלימודים בקורס הפסיכומטרי של האקדמיה לפסיכומטרי כוללת בתוכה תכנית לשיפור הדרגתי של היכולת המטא-קוגניטיבית, באמצעים מדידים. התכנית מסייעת לסטודנטים להגיע ליכולת מטא-קוגניטיבית בבחינה הפסיכומטרית ובלימודים אקדמיים בכלל. פיתוח מיומנויות ושיפוטים המתבססים על ניסיון העבר הם רק חלק מן האמצעים להערכת החוזק שלנו בתחום מסוים, או לשיעור היכולת שלנו להצליח. תכנית לימודים והדרכה נכונה עשויות לעזור ברכישת כלים נוספים, תוך חיזוק תחושת המסוגלות והביטחון העצמי.