מאמרים

חרדה וקבעון מחשבתי בזכרון מושגים

 

אחת הבעיות הגדולות ביותר של תלמידי פסיכומטרי הינה חרדה. לפעמים אנו כל כך לחוצים ומנסים להזכר במילה או מושג מסויים שאנו בעצם מכשילים את עצמנו.

אם ניסינו את כל הדרכים ואת כל הרמזים ועדיין לא נשלפה המלה נשתדל לא לחשוב עליה ונמשיך לשאלות אחרות. מה קורה בשלב זה? כאשר מפסיקים להתאמץ, נוטל את הפיקוד "סורק פנימי" אשר ממשיך באופן סמוי שאינו מודע לנו בתהליך החיפוש של המלה האבודה עד למציאתה. 

לפי ממצאי מחקרים, תשעים אחוז ויותר מהמלים העומדות "על קצה הלשון" נשלפות בסופו של דבר, אם באמצעות חיפוש מכוון ואם מאליהן. לכן, כאשר אין אנו מצליחים להגיע אל המלה בכוחות עצמנו, מומלץ להעביר את הפיקוד לידיו של הסורק הפנימי . 

חשוב לזכור כי מאמץ מופרז עלול לגרום למתח ולחץ אשר יחסמו את תהליך השליפה.

כיצד מתמודדים עם הסחות דעת? פרויד ממליץ גם הוא על השיטה הזאת: 

השיטה הטובה ביותר לתפוס את השם המבוקש היא, כידוע: לא להרהר בו! כלומר, להסיח מן המשימה אותו חלק של הקשב שאתה שולט בו שליטה רצונית. לאחר שעה קלה 'צץ' השם המבוקש בזכרונך; אין אתה יכול שלא לפולטו בצווחה, לתמהונו הגדול של איש שיחך, שכבר שכח את המקרה ובכלל לא לקח חלק רב במאמציך. 

חלק מהכלים שקורס פסיכומטרי מעניק לתלמידיו נועדו להתמודדות עם החרדה הנובעת בעקבות הבחינה.

Aviחרדה וקבעון מחשבתי בזכרון מושגים