מאמרים

טעיתם? מצוין!

כאשר תקופת הבחינות בפתח, אין דבר מלחיץ כמו חבר שמספר בגאווה על איך פתר כבר יותר מחצי מהתרגילים בספר. ואתם? אי שם מאחור, נלחמים כבר יומיים עם אותם חמישה תרגילים. הרשו לנו לעצור אתכם לרגע, ולספק כמה חיזוקים שיוכיחו שהאמרה: "זו לא הכמות אלא האיכות" היא לא סתם קלישאה מאוסה.

לאנשים שונים יש שיטות מועדפות לפתרון שאלות שונות; אחד יכול להעדיף לשלול אפשרויות והשני יבחר להציב ולמצוא את התשובה הנכונה. אך כאשר מדובר במבחנים כמו הפסיכומטרי, המטרה אינה להוכיח ולפתור את השאלה לעומקה כפי שנוח לכם. הנבחן צריך לשאוף לסמן את התשובה הנכונה כמה שיותר מהר. על מנת להשיג זאת, תצטרכו לפתח את היכולת לשער איזה עיקרון קוגניטיבי כותב השאלה ביקש לבדוק ולבחור את שיטת הפתרון בהתאם.

התשובה בגוף השאלה

משפט המפתח שלנו הוא שלמידה אינה פתרון שאלות אלא תוצאה של תחקור שאלות. תכנית הפעולה פשוטה אמנם, אך דורשת העמקה. את השאלות מחלקים למקבצים של 5 בכל פעם כדי למנוע מצב של חזרה על אותה הטעות, כך שאת המסקנות שהסקתם תוכלו ליישם כבר בפתרון המקבץ הבא.

סיימתם את התרגיל? אל תרוצו ישר לפתרון. בשלב הראשון הסתכלו על השאלה ועל התשובה שיצאה ושאלו את עצמכם האם היא הגיונית. אם התשובה שבחרתם קבעה שהטמפרטורה הממוצעת בקיץ בישראל היא 5 מעלות, מיד אמורה להדלק נורה אדומה. אם אתם חושבים שטעיתם נסו לפתור שוב את התרגיל. אם תצליחו להבין בעצמכם היכן טעיתם- דעו שהגעתם לרמת הבנה מעמיקה וכנראה שהטעות לא תחזור בפעם הבאה. לבסוף, עברו לבדיקת התשובות וההסברים מבלי לוותר לעצמכם על הבנת ההיגיון מאחורי הפתרון והטעות שביצעתם.

בתהליך התחקור כלולים מאפיינים נוספים שמשפיעים על הלמידה והתרגול מלבד דרכי הפתרון. שאילת שאלות כלליות יותר היא חשובה לא פחות (ויש שיגידו אף יותר)- האם הקדשתי מספיק זמן לקריאת השאלה ולתכנון הפתרון? עד כמה התרגיל היה קשה עבורי? כיצד הרגשתי לאורך כל התהליך, ומדוע?

כנסו לראש

כדי לאפשר למוח שלכם גיוון מחשבתי וגמישות, מומלץ לפתור שאלות ביותר משיטה אחת, ובמיוחד בכאלה שאינן אינטואיטיביות עבורכם. גם אם צדקתם, תמיד יש סיכוי שקיימת דרך פתרון אידיאלית יותר בה תוכלו להשתמש בפעמים הבאות.

נחזור לחבר המתרברב שפתר כבר מחצית מהתרגילים בספר; האם מובטח לו ציון גבוה משלכם? לפני שנענה על השאלה, נסתכל על ההיבטים הקוגניטיביים של הסיטואציה. אם תפתרו מאה בעיות תנועה באותה הדרך, המוח שלכם יתרגל לעשות זאת וסביר שכך תעשו גם בבחינה, למרות שהדרך הנ"ל אינה בהכרח הנכונה או המהירה ביותר עבור כל בעיות התנועה השונות. ניתן לומר שתיווצר מעין התניה- בכל פעם שתיתקלו בבעיות דומות, המוח יתכוונן מיד לאסטרטגיה המסוימת בה דבקתם עד כדי חוסר גמישות כמעט מוחלט.

כדי לנסות ולהבין מה כותב השאלה מעוניין לבדוק, תצטרכו להבין לעומק את ההיגיון מאחורי כל המיומנויות הנדרשות במבחן, להבדיל ביניהן, ולדעת לבחור במתאימה ביותר.

אם שיטת התחקור כל כך ארוכה וסיזיפית, מדוע להשתמש בה בכלל?

במבט ראשון, לימוד מסוג כזה עלול להיראות מייאש ולא מתגמל. לאחר שנים ארוכות בהן נלחמנו כדי להנחיל את עקרונות שיטת התחקור לסטודנטים שלנו התוצאות דיברו בעד עצמן, והיום נוכל להעיד שחלק הארי של הלמידה הוא התחקור הנכון של הטעויות.

למידע נוסף על הקורס באקדמיה לפסיכומטרי לחצו כאן

adminטעיתם? מצוין!

Related Posts