מאמרים

דיכאון והשפעתו על הלימודים

מהו דיכאון? מה גורם לו? ואיך הוא משפיע על הלימודים?

בשנים האחרונות, נסק באחוזים ניכרים מספר הסטודנטים בארה"ב הסובלים מדיכאון. כשמדובר בדיכאון, אין גבול למיתוסים. יש שרואים בו ביטוי קיצוני של עצב, מחלה כרונית, או נתיב מהיר למחלות נפש עתידיות. דיכאון קליני על רמותיו השונות מוגדר כהפרעה נפשית המאופיינת ברגשות עצבות, בדידות וייאוש במשך מספר שבועות עד מספר חודשים. שני הגורמים העיקריים לתופעה הם נטייה גנטית וגורמים פסיכולוגיים – סביבתיים, והם שלובים זה בזה.

מדוע סטודנטים נמצאים בסיכון גבוה לדיכאון?

ניתן להשוות את תופעת הדיכאון בקרב אוכלוסיית הסטודנטים למשל "הביצה והתרנגולת". סטודנטים הניצבים בפני תקופת המבחנים או מועד הבחינה הפסיכומטרית נתונים ללחץ רב. המוח מאותגר לאורך רוב שעות היום, מצב חדש עבור רבים מהם. כתוצאה מכך עלולה להיווצר ירידה ביכולת הריכוז, פגיעה ביכולת קבלת ההחלטות וביכולת לסיים משימות.

כל התופעות הנ"ל עלולות להוביל לדיכאון, או למצב נפשי ירוד, וההתמודדות עמן רק הופכת קשה וקשה יותר. בנוסף, סטודנטים רבים, ובעיקר הסובלים ממחסור בשעות שינה, נוטים לאכול מזון מהיר וחטיפים עתירי סוכר במטרה לספק לגוף אנרגיה זמינה. גם כאן נוצר אותו "מעגל קסמים"- מחסור בשינה גורם לצורך מוגבר בפחמימות ובסוכר, שמעלה לטווח קצר את הביצועים ולאחר מכן מוריד אותם דרסטית, ואיתם את הביטחון העצמי. ביטחון עצמי ומצב רגשי רעוע הם גורם מרכזי לבעיות בשינה, וחוזר חלילה.

ההתמודדות

אנשים הסובלים מדיכאון נוטים לסבול מבעיות של חוסר או עודף בשינה ותחושת עייפות כללית, ירידה בחשק להשתתפות בפעילויות מהנות כגון בילוי משפחתי, פעילות גופנית או מפגש עם חברים, אשמה, כאבי ראש ועוד.

הבעיה המרכזית טמונה בהכחשה או בחוסר מודעות עצמית, כמו גם ברתיעה מקבלת טיפול. בניגוד למיתוס שרווח בעבר, טיפול פסיכולוגי אינו נחלתם של "משוגעים", וטיפול בו אינו שונה מהיוועצות עם איש מקצוע לגבי בעיה רפואית. תופתעו לשמוע ש 16%מהישראלים מדווחים כי סבלו בעבר מדיכאון. רבים מהם התמודדו עם הקושי באמצעות טיפול נפשי או באמצעות נטילת תרופות, שנועדו לסייע לגוף לווסת את מצב הרוח.

אכילה סדירה, וצריכה מוגברת של דגנים מלאים, אגוזים, דגים וקטניות יכולה לסייע למנוע דיכאון ולהפחית את השפעותיו.

אצלנו באקדמיה לפסיכומטרי, כאשר סטודנט מגיע לאבחון בטרם הרשמתו לקורס, אחד הנושאים שנבדקים הוא הימצאותם של סימפטומים שקשורים למצב הנפשי, על מנת להבטיח שבמהלך הקורס הסטודנט יהיה במצב אופטימלי, גם מהבחינה הנפשית.

הצלחה בלימודים אקדמיים מורכבת משילוב של נושאים רבים שאינם קשורים זה לזה, אבל ברור שנקודת הבסיס היא שהסטודנט יהיה אופטימי, שמח ומאושר.

כפי שהזכרנו, הדיכאון הוא תופעה רפואית הנעה על סקאלה רחבה. מצב רוח ירוד למשך מספר ימים איננו דיכאון ומוגדר כדכדוך בר חלוף, ודיכאון חמור עלול להיות בעל מאפיינים פסיכוטיים. הנקודה היא, שאין להקל ראש במצבכם הנפשי, המהווה אבן פינה ללימודים אקדמיים מוצלחים. מאידך, דעו שמצבי רוח הם משתנים ונתונים באופן מתמיד לשינוי. נסו למנף את תחושות הלחץ שלכם לעבודה יעילה ורצינית, והקפידו על הרגלי שינה ותזונה.

adminדיכאון והשפעתו על הלימודים

Related Posts