מאמרים

השפעת תאורה על הלמידה

מהי התאורה המתאימה לצורך לימודים, מה אמור לקבוע את צבע התאורה שאנו לומדים איתה וקצת עובדות מטרידות (מאד) על התאורה הנפוצה ביותר כיום.

כיצד מומלץ להאיר את סביבת הלמידה?

מערכות שונות בגוף האדם, לרבות מערכת הראייה ומערכות האחראיות על ויסות רגשי, מעדיפות את אור השמש על פני תאורה מלאכותית. למרות שסביר שתבלו את רוב שעות הלמידה שלכם בחדר סגור, קליטת קרני שמש עדיין אפשרית. קרני שמש המשתקפות במראה ולמידה עם חלון פתוח בשעות היום מכניסות רוח חיים לחדר. בנוסף, יציאה לאוויר הפתוח בזמן הפסקה עשויה לחולל פלאים, גם כשמזג האוויר אינו אידיאלי.

עצה נוספת היא לא להסתכל ישירות אל תוך האור, שיכול להסיח את דעתכם ולגרום לכאב בעיניים. מנגד, מעט מדי אור עלול לגרום להשלכות זהות, לכן השתדלו למקם את מנורת השולחן מתחת לסנטר שלכם ומחוץ לטווח הראייה.

אם אתם נדרשים לקרוא, הניחו את המנורה מאחוריכם כך שהאור יגיע מעבר לכתף שלכם. אגב, אור בעוצמה גבוהה מדי המשתקף ממסך מזיק גם הוא ליעילות הלמידה, לכן הקפידו לכוון את התאורה לעוצמה הנדרשת ולא מעבר לה.

צבע התאורה

מחקרים מראים שבעלי עיניים בהירות מצליחים להתרכז טוב יותר עם תאורה צהובה ובעלי עיניים כהות עם תאורה לבנה. נסו להתאים את התאורה בחדר לצבע העיניים. תתפלאו לשמוע שבמקרים מסוימים, רק התאמת התאורה הצליחה להוסיף חצי שעת לימוד ביום לסטודנטים שלנו, או בחישוב חודשי – תוספת משמעותית!

תאורת לד (LED) – כן או לא?

תאורת לד היא התאורה הנמכרת והנפוצה ביותר היום. מדובר בטכנולוגיה חסכונית אשר יכולה להפיק תאורה איכותית תוך חסכון משמעותי באנרגיה. הבעיה היא שאורך הגל של התאורה הזו עלול לגרום לתופעות קשות ביותר.

פרופ' אברהם חיים, לשעבר דיקן הפקולטה למדעי הטבע באוניברסיטת חיפה, אשר ייעץ לאקדמיה לפסיכומטרי בנושא התאמת תאורה לצרכי הלמידה, הוא החוקר המוביל בתחום זה. הוא מצא קשר בין תאורת לד לבין תחלואה בסוגים שונים של סרטן.

בנוסף, אורך הגל הקצר של תאורת הלד משפיע על הפרשת המלטונין, וגורם לכך שהשינה של מי שנחשף לתאורה הזו תהיה פחות יעילה. השפעת יעילות השינה על ההצלחה האקדמית איננה טעונה הסבר נוסף לדעתנו. לסיכום – החליפו את תאורת הלד בחדר הלימודים ובחדר השינה בתאורה הכוללת נורות ליבון או בתאורה פלורסנטית.

בדיקת ראיה

מובן שליכולת הראיה שלנו יש השפעה מכרעת על יכולת הריכוז שלנו ועל המאמצים שנשקיע בלמידה. אנחנו ממליצים כמעט לכל סטודנט שלנו לעבור בדיקת ראיה מקיפה לפני תחילת הקורס וכהכנה לחיים האקדמיים. פעמים רבות בדיקה כזו מגלה סוגים שונים של בעיות בראיה, מלבד קוצר ראיה סטנדרטי.

בעיות בחדות הראיה, צילינדר, עיוורון צבעים חלקי וכיו"ב עלולים להשפיע בצורה משמעותית על יכולות הלמידה. כאשר מגלים בעיות אלה בזמן – קל הרבה יותר לטפל בהן וגם להתאים את סביבת הלימוד ואת אופן הלימוד על מנת לעקוף את הבעיה.

לסיכום

נושאי התאורה והראיה הם נושאים חשוב מאד לכל סטודנט. במסגרת האבחון שנערך לפני הרישום לקורס אנו בודקים את כל הפרמטרים אשר יכולים להשפיע על הצלחתו של הסטודנט באקדמיה, לרבות נושאי התאורה והראייה.

 

 

adminהשפעת תאורה על הלמידה

Related Posts